تو این مدت پر جنب و جوش تر شدم . از این قضیه هم خوشحالم گاهی فکر میکنم خیلی از وقتم رو در سالهای گذشته از دست دادم . سر چیزای خیلی بی ارزش از دید فعلی من . مثل بسکتبال مثل عضویت و اتلاف وقت تو برخی انجمنها و از این کارها که الان بهش فکر که میکنم حرص میخورم ..

اما وضعیت فعلیم رو دوست دارم و امیدوارم چند سال دیگه نیام بنویسم نه اینطور نبوده و وقتم هدر شده !

اما خبر اینکه برخی قطعاتی که توی برخی مدارات استفاده میکردم به شدت گران و کمیاب شده البته قبلا هم کمیاب بود ولی الان دیگه کلا نیست یا اگه هست به قیمت یه پردازنده دو سه هسته ای شده ..

به فکرم رسید برای رهائی از نبودن این تراشه بیام و با استفاده از تراشه های معمول اونرو به صورتی شبیه سازی کنم . هدف این بود که تراشه ای یا ماژولی ساخته و طراحی بشه که بتونه سیگنالای FSK و DTMF رو به صورت همزمان تشخیص بده و ساخت و مونتاژ ساده ای داشته باشه تا هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ مونتاژ بعدی مشکل ساز نشه . طی چند روز گذشته تمامی وقتم رو صرف این سیستم کردم و از نتیجه هم خیلی راضی هستم . البته در لحظه نوشتن این متنها به صورت صددرصد اونرو زیر بار تست نکردم و ممکن هست هنوز هم چند روزی برای بهینه سازی وقت بخواد ولی از بابت روند کاری که انجام دادم احساس لذت میکنم .

با این روش دیگه نیازی به هیچ تراشه خاصی مثل دیکودرهای ۸۸۴۳ یا ۸۸۷۰ یا ۸۲۲۳ نیست و تمام کارها به صورت دیجیتال توسط یک میکرومعمولی ارزون قیمت و کوچک انجام میشه .

روشی که شاید خیلی کم بهش پرداخته شده باشه (لااقل من چنین چیزی یا حتی مشابهش رو با جستجوئی که کردم ندیدم یا اگر بوده با پردازنده های خاص DSP بوده که اونها هم علاوه بر قیمت بالا تابع بازار هستند و ممکن هست در تهیه اون مشکل داشته باشم) استفاده و پیاده سازی فیلتر های دیجیتال روی پردازنده های ۸ بیتی اتمل مثل همین نمونه های معمول MEGA8 یا حتی نمونه های ۸ پایه TINY45 هست که نیاز به ریاضیات ممیز ثابت و الگوریتمهای فیلترینگ دیجیتال خاصی داره که جزو چیزهائی بود که من از پیاده سازی اون واقعا لذت بردم .

در روزهای آینده احتمالا تراشه رو به صورت تجاری در فروشگاههای قطعات کشور ارائه بدم. در نظر دارم این تراشه رو با خروجی I2C ارائه کنم تا بتونه به عنوان یک تراشه قابل موازی سازی هم کار کنه…